"Sorry ik kom het niet fixen"
Ik zeg het regelmatig en het is niet wat mensen - en organisaties in de zorg - willen horen. Ze willen graag dat je met een oplossing komt die hun zo weinig mogelijk tijd en moeite kost. Een quick fix, zoals dat zo mooi heet. Maar ik doe het niet meer. Ik deed het overigens wel, als consultant, maar nu ik met mijn eigen bedrijf zelf kan kiezen welke opdrachten ik aanneem, sla ik deze over. Ik snijd mezelf daarmee wel in de vingers, want er wordt regelmatig goed geld geboden. En dat is logisch, want iedereen heeft het druk en is de hele dag brandjes aan het blussen. Dus hoe fijn is het als iemand van buitenaf het even snel komt fixen. Zodat je je daarna weer met het volgende brandje bezig kan houden.
Dit werkt wel
Maar dat is nou juist het probleem. Het zijn allemaal korte oplossingen die de zorg niet beter maken. En dat terwijl we al die tijd, moeite en het geld ook kunnen stoppen is betere oplossingen. Investeer in je personeel, geef ze tijd en ruimte om lange termijn oplossingen te bedenken voor de brandjes. Leer ze hoe ze dat kunnen doen. Geef het goede voorbeeld. Het is niet de makkelijke weg, maar het is ook tijd om te stoppen met de makkelijke weg. Als we blijven doen wat we altijd al deden, krijgen we wat we altijd kregen. Een cliché omdat het waar is. En volgens mij willen we wat anders.
Dit vraagt het van jou
Sorry, ik kom het niet fixen. Ik kan wel jouw team in staat stellen om het zelf te doen. Om jouw droom en hun droom in de zorg waar te maken. En dat vraag wat anders van jou. Dat vraagt commitment, lef en vertrouwen. Want soms is de uitkomst van te voren niet te bepalen. Soms weten we nog niet wat eruit komt. Het vraagt geloof in je team en de organisatie waar je onderdeel van bent. Jij hebt in handen waar je in investeert. Of je de brandjes blust of dat je jouw organisatie in staat stelt om brandjes te voorkomen en goede lange termijn oplossingen te bedenken voor de brandjes die steeds terugkomen.
Benieuwd hoe je dit kan doen? Stuur me een e-mail en we plannen een gesprek in: indya@zorgdromers.nl